dinsdag, maart 21

Gele kornoelje


Ondanks de lage termperaturen beginnen bladknoppen toch overal uit te botten.
Ik zag al KNMI begint de voorlente wanneer de Gele Kornoelje bloeit. Goed nieuws daarom: de voorlente is begonnen. De afgelopen week zag ik de eerste Gele kornoelje bloeien.

Zo langzamerhand is dat op alle fronten in de natuur wel merkbaar. Ondanks de lage termperaturen beginnen bladknoppen toch overal uit te botten.
Ik zag al Paarse dovenetel, Herderstasje, Madeliefje en Vogelmuur in bloei. En natuurlijk zijn al een tijdje de katjes van Berk en Els te bewonderen, terwijl Sneeuwklokje en Krokusjes al overal hun kopjes laten zien.

Het herkennen van de gele kornoelje bleek niet moeilijk. Het is een van de weinige gele naaktbloeiers. De bloemen zijn vrijwel allemaal tegenoverstaand. Het enige wat me in de Heukels flora even in verwarring bracht was de opmerking dat de omwindselbladeren veel korter zijn dan de bloemen. Bij dit exemplaar lijken ze even lang te zijn. Maar het aantal meeldraden en kroonbladen klopt. De afbeelding klopt ook met andere foto's, dus die omwindselbladen zullen waarschijnlijk nog wat terugwijken ten opzichte van de kroonbladen.

Voor de foto's ben ik nog een keer terug geweest. De paar struiken die ik op de Kersengaarde tegenkom, staan niet zo rijk in bloei dat de struik als totaalplaatsje iets schitterends oplevert. Maar hopelijk vallen de closeup opnamen goed uit.

Insecten die voor de bestuiving kunnen zorgen heb ik nog niet waargenomen, ook nog geen vroege soorten zoals hommels. Een eenzaam spinnetje is het enige wat ik tot nu toe op bloemen zag rondscharrelen.

Enfin, als volgende week de temperatuur nu een keer omhoog gaat, staat vast met 14 dagen alles in bloei.

Inmiddels heb ik op de nederlandse wiki een aardig artikeltje kunnen neerzetten over het geslacht Kornoelje. Het komend weekend hoop ik dat nog wat aan te vullen met de soorten die in Nederland in het wild voorkomen.
Opvallend is de hoeveelheid vlinders die op deze planten voorkomt. Waarschijnlijk kan ik zelfs bij deze lijst er nog wel een aantal bijvinden. De natuur is en blijft uitermate fascinerend.

Geen opmerkingen: