maandag, oktober 23

Kruiskruid


De duinen - ik heb het er vaker over gehad. Je zou denken: half oktober is er niet zoveel meer te beleven als het om planten gaat. In dit weekje herfstvakantie valt dat echter reuze mee.

Of dat door het warme najaar komt? Ik heb geen idee.

De eerste struik die we nog in bloei tegenkomen, is een roos. De determinatie doe ik samen met mijn vrouw. We hebben in de duinen wel vaker geprobeerd rozen op naam te brengen, maar dat stuitte altijd op wat problemen. Dit keer komen we met een pas aangeschaft tweedehands exemplaar van de Flora van Heimans, Heinsius en Thijsse goed uit: Rimpelroos.

Eerst door de binnenduinen, later meer richting zeereep. Op het pad er naar toe valt mijn oog op de laatste gele bloemetjes van een onooglijk plantje. Na determinatie kom ik uit op het "kleverig kruiskruid". Nu weet ik dat we op de Nederlandstalige wiki al een aantal soorten kruiskruid hebben staan, dus de kans dat ik over deze soort een nieuw artikeltje kan schrijven lijkt me vrij klein.

Op de wegterug naar de Sahvorin lohmanlaan komen we nog een struik met paarse bloemtjes tegen. Eerst kan ik hem niet thuisbrengen, maar op de terugweg schiet me te binnen welke het is: Boksdoorn.

Bij thuiskomst blijkt tot mijn verrassing dat het Kleverig kruiskruid nog niet beschreven is. Sterker nog: ook het reeds genoemde commons heeft er nog geen foto van. Bovendien herinner ik me van de vakantie dat ik in Oostenrijk twee andere soorten kruiskruid gezien heb: Rivierkruiskruid en Senecio incanus.

Ook van het rivierkruiskruid heeft commons nog geen foto, en van Senecio incanus slechts een.

Planten als het Kleverig kruiskruid fotografeer ik niet omdat ze zo mooi zijn. Ze zijn eigenlijk gewoon onooglijk lelijk. Maar dat is niet zo belangrijk. Ze zijn er, ze maken deel uit van onze Nederlandse flora, en verdienen het alleen aldoor hun bestaan om goed gedocumenteerd te worden. Het is zoiets als met verzamelen: als de baccil van de volledigheid je eenmaal besmet heeft, wil je ze allemaal hebben.

Alle aanleiding dus om de Senecio afdeling eens duchtig uit te breiden.

Geen opmerkingen: