zaterdag, september 17

Eik

Ik heb het hier al eerder opgemerkt: Weinig planten die zo rijk zijn aan gallen als onze zomereik. Op onze wekelijkse wandeling naar de kerk waren de gallen op de zomereik aan de Laan van Eijk en Duinen me al en paar keer opgevallen. Een van de gallen was nieuw voor me, kleine kale harde rode bolletjes, iets afgeplat en soms iets niervormig, maar meestal gewoon rond.

Gisteravond heb ik ze met gebruik van het gallenboek van van Leeuwen eens gedetermineerd. Ik kwam uit op de rode erwtengal, veroorzaakt door Cynips divisa. Een van de stappen die tijdens de determinatie nodig was, is het doorsnijden van de gal om te zien of de gal 1 of 2 kamertjes bevat. Het was er één, en tot mijn verrassing kwam er geen larve uit, maar een insect waarvan de p.m. 5 mm lange vleugeltjes gingen uitstaan. Vliegen deed het nog niet, maar toen ik een aantal minuten later weer keek was het tot mijn verrassing naar het 5-10 cm verderop liggende eikenblad gekropen!

Andere gallen die ik tegenkwam waren de Galnoot, gemaakt door de galwesp Andricus kollari, en een gal die ik determineerde als de plaatjesgal, Neuroterus albipes

Geen opmerkingen: