donderdag, oktober 2

Scholtenpad: Kotten - Haart

Donderdag 2 oktober 2014.
Kaart 15, 16.

Hoewel het 2 oktober is, is de weersverwachting dat het vandaag 15-20 graden zal worden. We zetten de fietsen weer neer bij Haart, bij het gedenkmonument voor de Tweede Wereldoorlog. Daarna rijden we naar Kotten en parkeren op de parkeerplaats langs de provinciale weg.

Het pad steekt hier ook de weg over, dus daar hoeven we niet naar te zoeken. We wandelen opnieuw door een afwisselend landschap van kleine bossen, weilanden en akkers. De weilanden staan soms leeg, maar worden soms begraasd door schapen of koeien. De koeien zijn soms zwart bont, soms rood bont, soms wit en soms geheel rood.

Rechts van ons stroomt volgens het kaartje de Bemersbeek, maar daar zien we niet veel van. In de bermen staan dagkoekoeksbloem en boerenwormkruid. Dat zijn geen planten waarvoor ik een wandeling van 10 kilometer wil maken. Ik hoop op iets interessanters.

De wegen zijn vrijwel allemaal erg rustig. We ontmoeten geen mensen die het Scholtenpad ook lopen: vrijwel alle andere dagjesmensen zijn fietsers. Bij de Borkense Baan houden we halt voor de lunch. Het is hier zeldzaam rustig. De Borkense Baan is een treinspoor tussen Winterswijk en Borken die niet meer gebruikt wordt. De rails ligt er nog. We lopen vanaf hier een stukje gelijk op met het Naboarpad, dat de Nederlands-Duitse grens volgt. De bordjes vermelden ook nog het voor mij onbekende kommiezenpad. Volgens het Naboarpad boekje komen er op en langs de Borkensbaan 34 soorten dagvlinders voor. Hoewel het begin oktober is, zien we nog wel een enkel bont zandoogje rondfladderen.

We volgen enkele halfverharde wegen en komen bij de Duitse grens. Hier houden we even halt. Hier vlak bij ligt het Wooldsche veen en het Vardingholter veen. Samen vormen die een aaneengeschakeld natuurgebied met hoogveen. Volgens het informatiebord bij de grens leven er enkele unieke plantensoorten die nergens anders voor komen. We nemen ons voor op de terugweg er langs te fietsen en het zo mogelijk een bezoekje te brengen.

De laatste kilometertjes gaan redelijk snel. In de berm groeit nog de reuzenbalsemien, die we al een paar keer eerder in vochtige bermen hebben gezien.
We komen bij de fietsen en halen ze van slot. Dan komen we bij een onprettige verrassing: drie ventielen ontbreken. Drie legen banden. We overleggen wat we zullen doen: teruglopen naar de auto? Dat kan, maar zal wel een kilometer of acht zijn. Dat wordt laat en dan zijn we uitgeput. Ik besluit een taxi te bellen. Helaas heb ik hier geen netwerkbereik. We lopen een stukje terug langs de weg. Daar ligt een camping met de naam Roerdinkhof.  Wanneer we daar komen, is het bereik toegenomen tot 1 streepje: nog steeds onvoldoende om het adres van de camping of het nummer van een taxicentrale te vinden.  Jos vraagt bij de receptie van de camping of zij een taxi willen bellen of een nummer weten. De eigenaar, Gerhard Huetink, hoort ons wedervaren aan en biedt spontaan aan om ons voor een bescheiden bedrag naar Kotten te brengen. Dat aanbod nemen we graag aan.

Daar vinden we de auto, halen de fietsen op en gaan terug naar de camping. We waren van plan om vrijdag ook nog te wandelen, maar door de kwajongensstreek besluiten we om morgenochtend al terug te gaan.

Vandaag afgelegd: 10 km
Gedaan: 18,6+10=28,6 km
Nog te gaan: 81,3-28,6=52,7 km.